מה עושה קצין בטיחות תעבורה

קצין בטיחות בתעבורה

התפקיד הכי חשוב בחברת הסעות או חברת תעבורה כלשהי הוא תפקידו של קצין הבטיחות שדואג גם לכלי הרכב וגם להכשרת הנבגים. למעשה, לא יכולה להיות חברה שעוסקת בתעבורה ואין בה מישהו שאחראי על הבטיחות שמנהל גם את המגעים עם הרשויות בכל הקשור לבטיחות, להכשרת נהגים ולהסמכתם ולבדיקות כלי הרכב באופן שוטף. בחברה אמינה שעוסקת בהובלות ובהסעות יש נוסף לקצין זה גם קצין הסעות שבודק את הכלי הרכב ולכן אם כבר עובדים עם החברה רצוי לקחת רק חברה שמציגה בפניכם קציני בטיחות והסעות שמועסקים בה בצורה סדירה. זה מבטיח את הבטיחות של כלי הרכב והנוסעים שבהם. 

חשיבותה של בטיחות בתעבורה

תאונות דרכים הן מכת מדינה וככל שינסו לשפר את התשתיות עדיין הגורם האנושי יהיה פקטור משמעותי בגרימת תאונות, בשילוב עם מצב ירוד של כלי רכב שאינם נבדקים בקביעות ומתוחזקים כהלכה. זה נכון אפילו יותר כאשר מדובר בכלי רכב כבדים להובלות או בכלי רכב שמיועדים להסעות של אנשים והם לא נבדקים כמו שצריך כאשר החוק דורש שימונה קצין בטיחות קבוע שיבדוק אותם ויאשר אותם לנסיעה. החוק מחייב גם קצין בטיחות כזאת להיות אחראי על אישור קבלת נהגים מוסמכים לעבודה כזאת כדי למנוע את התאונות שעלולות לקרות, וזה חיוני בכל חברה ולא רק לפי חוק. אנחנו שומעים יותר מדי על תאונות וכשלים בבטיחות של כלי רכב כמו משאיות ואוטובוסים וזה לא קורה רק בגלל בעיות תשתית או בגלל תנאי הרכב. לא פעם זה קורה אך ורק משום שהנהגים לא מוסמכים לנהוג בכלי רכב כאלה או שהם לא נוהגים בכלי רכב תקינים שעברו את התחזוקה הנאותה לכך. הכשלים האלה מובילים שוב ושוב לאובדן חיי אדם ולנזקים לרכוש ורק קצין בטיחות אחראי יכול למנוע אותם במידת האפשר.

כשירות כלי הרכב

חוקי התעבורה מחייבים כלי רכב גדולים להיות בטוחים וכשירים לנסיעה ולעבור את הטיפולים המתאימים לכך בצורה סדירה. זה נכון במיוחד לכלי רכב שמיועדים להסעת נוסעים והחשיבות של בטיחותם היא קריטית. קצין הבטיחות חייב לא רק לוודא שכל כלי הרכב עוברים את המבדקים והביקורות שלהם בזמן ובסדירות, אלא לתיקון כלי הרכב במידת הנדרש והכי חשוב – לדאוג לכך ששום כלי רכב שאינו כשיר לכך לא יעלה על הכביש ולא יגרום לתאונה. תקינות כלי הרכב נמצאת במקום הראשון והוא יועץ להנהלת חברת ההסעות והתעבורה בנושא הבטיחות, כך שהוא הסמכות העליונה בחברה בכל הקשור בנושא זה. אם חלה תקלה או תאונה, הוא זה שמדווח ומנהל את המגעים עם המשטרה וחברת הביטוח ולכן הוא גם זה שנושא באחריות אם היה כשל בתקינות הרכב שחמק מעיניו או לא טופל בזמן כהלכה.

מאבק בתאונות דרכים

לפי חוק, תפקידו של קצין הבטיחות הוא להיאבק בתאונות הדרכים ולעשות הכל כדי למנוע זאת. כל חברת תעבורה שיש לה כמה כלי רכב שמיועדים להסעות או לתובלה מחויבת להחזיק קצין בטיחות שיש לו תפקידים נוספים לפי אופי החברה. אם הוא עובד בחברת הובלות הוא גם אחראי לעניין המתקנים של המשאיות שהן מחויבות בהן כדי להבטיח את שלום המטענים והמשאות, כדי למנוע תאונות וכן על חומרים מסוכנים, אם אלה החומרים שהחברה מובילה. הוא זה שעורך תחקירים בכל תקרית יחד עם הגורמים המתאימים במשטרה ובחברת הביטוח כשזה הכרחי, או עורך תחקירים פנימיים על כשלים ואי עמידה בהוראות כשזה מתגלה. זה מבטיח התנהלות תקינה לא רק של החברה כי אם גילוי כשלים וליקויי בטיחות בזמן ולפני שהם גובים מחיר יקר בנפש וברכוש.

הדרכת נהגים ועוזרים

בכל חברה יש נהגים שחייבים להיות בעלי רישיון מתאים והסמכה מתאימה לצורך נהיגה במשאיות הובלה או בכלי רכב שמובילים נוסעים. קצין הבטיחות אחראי גם להדרכתם ולהסמכתם ולריענונים שונים כדי לוודא שהם יודעים את תפקידם ואת כל תקנות הבטיחות. אם החברה מעסיקה גם קבלני משנה להסעות ולהובלות חובתו לפקח גם עליהם ולערוך ביקורות ובדיקות תקינות רכב גם אצלם. אם יש מספר עוזרים וקציני בטיחות שמתחלקי לסניפים ולשלוחות של החברה, זוהי חובתו לפקח עליהם, להדריך אותם ולוודא שהם עושים את תפקידם בכל הקשור להדרכות ולפיקוח על צי הרכב של החברה. במידת הצורך, קצין הבטיחות יוזם הדרכות בטיחות וריענונים ורצוי לעשות זאת בתדירות גבוהה גם כדי לאתר כשלים ובעיות שונות. יש בהדרכות האלה גם הזדמנות לבדוק רמת ידע ולתחקר אירועים שונים בתחום הבטיחות שחשוב לדבר עליהם ולהביא לידיעת כולם.

מי מפקח על קצין הבטיחות?

קציני בטיחות הם מוסמכי משרד התחבורה והם למדו את התחום הזה בלימודים מיוחדים. הוא לא ממונה בחברה רק לשם היותו חותמת גומי אלא הוא חייב להיות פעיל ויוזן של פעילות לביקורת ותחזוקה שוטפות של כלי הרכב ושל הנהגים. הוא מפקח עליהם ועל הנהגים שיצייתו להוראות החוק ודואג גם לדווח על כל מי שלא עושה זאת על מנת לנקוט סנקציות ולהרחיק מההגה כל מי שמהווה סכנה בטיחותית ברורה בהתנהלותו. הוא זה שאחראי גם על נוהלי הבטיחות במתחם החברה ובחניון כלי הרכב שהיא מחזיקה, חוקר תאונות שנגרם בהן נזק ומיישם את מסקנות התחקיר שלו כפי שהוגשו לבעלי החברה. הכל חייב להתנהל ברישום מסודר על ידי קצין הבטיחות ומתויק בתיקים על כלי הרכב והנהגים.

 

תודה שפנית אלינו !

נציג יחזור אלייך בהקדם